Pelatihan Penguatan Pendidikan Karakter Remaja Upaya Pencegahan Penggunaan Narkoba Di Karang Taruna Karet Setia Budi
Abstract
Character education can be interpreted as ethics education, moral education, value education, character education, which aims to develop students' abilities in determining good and bad, maintaining what is good, and applying these good in everyday life. The purpose of implementing this Community Service is to increase Partners' knowledge about Character Education so that it can become a stronghold in the person of each participant to dare to refuse invitations to use Narcotics. The implementation method in this counseling activity uses face-to-face and still pays attention to health protocols with the capacity of counseling participants around 15 participants of the Management and Members of Karang Taruna Kelurahan Karet, Setia Budi District, South Jakarta. From the results of the Community Service Program activities, results were obtained based on the Post-test , there was an increase in knowledge of the dangers of narcotics and sanctions for users and dealers and an increase in knowledge of character education.
Full Text:
PDFReferences
Kosim M. Urgensi Pendidikan Karakter. Karsa J Sos dan Budaya Keislam [Internet]. 2011;IXI(1):84–92. Available from: http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/karsa/article/view/78
Jalil A. Karakter Pendidikan untuk Membentuk Pendidikan Karakter. Nadwa J Pendidik Islam. 2016;6(2):175–94.
Muchtar D, Suryani A. Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud. Edumaspul J Pendidik. 2019;3(2):50–7.
Omeri N. Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan. Manajer Pendidik. 2015;9(3):464–8.
Haris A. Pendidikan Karekter dalam Perspektif Islam. AL-MUNAWWARAH J Pendidik Islam. 2017;9(1):64–82.
Ainissyifa H. Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Al Qur’an Pendidikan Islam. J Pendidik Univ Garut Fak Pendidik Islam dan Kegur Univ Garut. 2014;8(1):1–26.
Ula M, Zuhri A, Farmawati C. Penyuluhan Anti Narkoba Berbasis Spiritual Islam. Abdimas J Pengabdi Masy Univ Merdeka Malang. 2020;5(2):105–14.
Fajarini U. Peran Kearifan Lokal Dalam Pendidikan Karakter. Sosio Didakt. 2014;1(2):123–30.
Hasan SH. Pendidikan Sejarah untuk Memperkuat Pendidikan Karakter. Paramita Hist Stud J. 2012;22(1):81–95.
Khairiah K, Sirait D. Membangun Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Sains Di Sekolah Desa Percut Sei Tuan. Amaliah J Pengabdi Kpd Masy. 2017;1(1):6–9.
Atika NT, Wakhuyudin H, Fajriyah K. Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter Membentuk Cinta Tanah Air. J Mimb Ilmu. 2019;24(1):105–13.
Ramdhani MA. Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. J Pendidik Univ Garut Fak Pendidik Islam dan Kegur Univ Garut. 2014;8(1):28–37.
Usman. Pendidikan Karakter untuk Mencegah Penyalahgunaan NARKOBA di SMA NEGERI 1 Barru Usman SMA Negeri 1 Barru. J Bimbing dan Konseling. 2020;7(2):70–80.
Chastanti I, Munthe IK. Pendidikan Karakter Pada Aspek Moral Knowing Tentang Narkotika Pada Siswa Menengah Pertama. Sos Horiz J Pendidik … [Internet]. 2019;6(1):26–37. Available from: http://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/sosial/article/view/994
Widyastuti M, Alam BP, Masri ZA. Pencegahan Penggunaan Narkoba Melalui Penanaman Pendidikan Karakter pada Karang Taruna Kelurahan Jati Warna Kota Bekasi. KANGMAS Karya Ilm Pengabdi Masy. 2021;2(3):215–20.
Wijaya H, Anam K. Pelatihan Pendidikan Karakter Dan Penyuluh Narkoba Bagi Karang Taruna, Pengurus Santri, Pemuda NU, Dan Ibu-Ibu PKK Di Desa Mertak Tombok Kecamatan Praya, Kabupaten Lombok Tengah. Abdinesia J Pengabdi Kpd Masy. 2021;1(2):10–5.
Muhammad M, Sulaiman S, Jabaliah J. Antisipatif Penyalahgunaan Narkoba Melalui Pendidikan Karakter Di Kalangan Siswa Madrasah Aliyah Di Provinsi Aceh. Lentera Pendidik J Ilmu Tarb dan Kegur. 2019;22(1):126–40.
Shidiq AF, Raharjo ST. Peran Pendidikan Karakter Di Masa Remaja Sebagai Pencegahan Kenakalan Remaja. Pros Penelit dan Pengabdi Kpd Masy. 2018;5(2):176.
DOI: https://doi.org/10.52643/pamas.v9i1.2359
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Jurnal Pelayanan dan Pengabdian Masyarakat (Pamas)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.